Dienstverlening | Leefstijlprogramma's


Alle medewerkers van Clematis Gezondheidscentra werken aan uw gezondheid als dat nodig is. Daarnaast zijn er een hoop dingen die u zelf kunt doen om gezonder en fitter te worden en te blijven. De belangrijkste leefstijl veranderingen zijn: gezond eten, meerdere keren per week langer dan een half uur bewegen, zo min mogelijk alcohol drinken, niet roken en proberen om stress te vermijden.

Het klinkt zo makkelijk maar het is o zo moeilijk om hier zelf mee aan de slag te gaan. U bent daarom echt niet de enige die wel anders wil gaan leven maar bij wie het steeds maar niet lukt. Het moeilijke aan leefstijl veranderingen is dat je gedrag moet veranderen wat je al heel lang gewend bent. Het veranderen van een gewoonte kost tijd, doorzettingsvermogen en lukt vaak niet meteen perfect. Gelukkig hoeft perfectie niet. Kleine stappen in de goede richting hebben vaak al een positief effect op u gezondheid. Wij zien vaak dat bij mensen die stap voor stap hun leefstijl veranderen de bloedonderzoeken verbeteren.

Cholesterol en bloedsuiker zakken dan soms zo ver dat minder medicijnen gebruikt kunnen worden. Ook een verhoogde bloeddruk kan zakken als er gezondere keuzes gemaakt worden. Bij gewichtsverlies van een paar kilo’s hebben mensen vaak minder last van hun rug, knieën en gewrichten. Belangrijker is nog dat je makkelijker beweegt en je fitter voelt. 

Hieronder staan een aantal tips waarmee u zelf aan de slag kunt gaan. Heeft u toch een stok achter de deur nodig om u te helpen dan kunt u bij ons terecht. Wij helpen u graag op weg naar een gezonder leven.

Gezond eten
Gezond eten is iets anders dan lijnen. Als u een dieet volgt moet er vaak volgens strenge richtlijnen gegeten worden waarbij ook veel niet meer mag eten. Vaak zijn deze diëten veel te streng en ongezond. In het begin lijkt zo’n dieet een succes omdat er snel veel kilo’s af gaan. Maar omdat de regels te streng zijn worden deze diëten niet lang vol gehouden en worden mensen daarna zwaarder dan ervoor! Om gezond te eten waarbij u ook wat afvalt is het belangrijk om de vette en zoete dingen zo veel mogelijk te laten staan. Denk hierbij aan: snoep, koek, chips, ijs, frisdrank en friet. Helemaal niet snoepen is vaak te moeilijk. Trakteer u zelf één keer per week op iets ongezonds. Maar zeg dan de rest van de week wel nee tegen andere ongezond vette of zoete keuzes.

Als u gezond wil gaan eten moet u iedere dag
  • 200 gram groente eten. Dat zijn 4 grote opscheplepels vol en dat is heel veel. U mag gekookte, gewokte of gestoofde  groente eten. Maar groente in soep of een salade telt ook mee. Let wel op dat u niet te veel dressing of mayonaise bij de groente eet.
  • Eet iedere dag minimaal 2 keer fruit. Alle soorten fruit zijn gezond en mag u dus kiezen. Druiven en bananen bevatten wat meer fruitsuiker dan de rest dus eet deze maar een keer per dag
  • Eet niet meer dan 100 gram vlees, vis of kip bij de warme maaltijd. Hierin zit veel verzadigd vet wat niet goed is voor het cholesterol in uw bloed.
Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te eten. Eet drie maaltijden per dag; ontbijt, lunch en de warme maaltijd. Tussendoor mag u nog 3 keer iets kleins eten zoals fruit, schaaltje yoghurt of een heel klein koekje. Probeer om de drie uur iets te eten dan zit u goed.

Bent u benieuwd wat u nog meer kan veranderen aan uw voeding of heeft u hulp nodig om voedingsveranderingen vol te houden? Maak dan een afspraak met één van onze diëtistes. Zij weten alles over gezond en lekker eten zonder strenge regels. 

Meer bewegen
Bewegen is goed voor lijf en leden. Sporten is leuk en gezellig maar kost geld en er moet regelmatig tijd voor worden vrij gemaakt. Het voordeel van regelmatig bewegen is dat spieren, gewrichten en botten er sterken van worden. De conditie verbeterd wat een fit en energiek gevoel geeft. Daarnaast zorgt regelmatig bewegen ervoor dat de vetverbranding optimaler verloopt wat het makkelijker maakt om af te vallen.

Probeer minimaal 3 keer per week een half uur achter elkaar actief te zijn door bijvoorbeeld te wandelen, fietsen, dansen of te sporten. De tuin om spitten of het terras schrobben telt ook mee als beweging.  Ook hier geldt alle kleine beetjes werken. Begin rustig en u zult merken dat het al snel makkelijker, sneller en langer vol te houden is.

Zo min mogelijk alcohol

Een biertje of een glas wijn drinken kan lekker en gezellig zijn. Toch is teveel alcohol niet goed voor het lichaam. Het advies is om niet meer dan 1 of 2 glazen alcohol per dag te drinken waarbij er minimaal 1 dag per week geen alcohol gedronken zou moeten worden . Het begint vaak met een glas wijn bij het eten of een borrel voor het slapen gaan. Voor dat u het weet drinkt u een fles per avond en is het niet meer een klein maar een groot krat bier wat per week opgaat. Kijk eens kritisch naar uw manier van drinken. Wellicht zijn er momenten waar u minder kunt drinken of  merkt u dat het zonder alcohol ook gezellig is. Lukt het niet om de alcohol een week te laten staan maak dan een afspraak met een van onze praktijkondersteuners.

Stoppen met roken 
Het stoppen met roken betreft een 5-tal consulten waarbij de MIS-methode wordt gebruikt. Met minimale interventies de patiënt tot gedragsverandering te krijgen. Er zijn daarbij verschillende hulpmiddelen beschikbaar. De kans van slagen met persoonlijke begeleiding en hulpmiddelen is vele malen groter dan Ad-Hoc stoppen.

Mensen wordt aangeleerd een plan van aanpak te bedenken dit met de steun van de POHer. Het is belangrijk dat de patiënt vanuit zichzelf het plan bedenkt. Zo is de kans dat het beklijft groter.

Wij begeleiden patiënten die een chronische aandoening hebben of de kans hebben deze te gaan ontwikkelen. Zeker bij deze patiënten is het van groot belang te stoppen met roken. Ook als je geen chronische aandoening hebt is stoppen met roken de beste 1e stap naar een gezonder leven.

Vermijd stress

Nieuws en mededelingen
Gezondheidscentrum Zuiderpark is geopend!
Gezondheidscentrum Zuiderpark is geopend!
Geplaatst: 18 mei 2017
Per 8 mei 2017 zijn wij gevestigd in de nieuwe woontorens van Archipel. Openingstijden Op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur zijn wij altijd geopend. U kunt ons telefonisch bereiken via: (040) 251 99 50.

Lees meer
Prikpost op donderdagen eerder open!
Prikpost op donderdagen eerder open!
Geplaatst: 18 mei 2017
Vanaf 1 september 2017 is de medewerker van de prikpost (bloedafnamedienst DiAnna) op Gezondheidscentrum Gestel Midden vanaf 07.30 uur aanwezig.

Lees meer
WIJ DOEN MEE AAN DE NATIONALE DIABETES CHALLENGE!
WIJ DOEN MEE AAN DE NATIONALE DIABETES CHALLENGE!
Geplaatst: 16 februari 2017
Wat is de NCD? De Nationale Diabetes Challenge (NDC) is een initiatief van de Bas van de Goor Foundation (BvdGF). Met de NDC wil de BvdGF een structurele bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van mensen met diabetes in Nederland. Met ondersteuning van de BvdGF organiseert de lokale zorgprofessionals uit de eerste- en tweedelijns diabeteszorg (zoals huisartsen, praktijkondersteuners, fysiotherapeuten, diëtisten, diabetes- en wijkverpleegkundigen) een lokale wandel challenge om de gezondheid van haar patiënten te verbeteren. In 16 tot 20 weken wordt er wekelijks één keer gezamenlijk gewandeld. In kleine stappen trainen deelnemers en zorgprofessionals samen tot de Nationale Diabetes Challenge Week van 27 t/m 30 september 2017. Afhankelijk van uw persoonlijke voorkeuren en trainingsopbouw is de doelstelling om vier dagen achtereen te wandelen. Drie dagen in de lokale omgeving en de laatste dag (30 september) op een centrale lokale in Nederland waar alle deelnemende challenges gezamenlijk de laatste kilometers afleggen. De doelstelling van de BvdGF in 2017 is om op 200 locaties een lokale diabetes challenge te starten en daarbij minimaal 5.000 mensen met diabetes in beweging te brengen.

Lees meer